warsztat mechaniczny

Wtryskiwacze – objawy i możliwe usterki

Uszkodzony wtryskiwacz powoduje wiele poważnych problemów w pracy silnika. Skutki awarii wtrysków utrudniają, a niekiedy wręcz uniemożliwiają jazdę. Jakie są klasyczne objawy i na jakie elementy wtryskowe należy zwrócić szczególną uwagę?

narzędziaNaprzemiennie skrajnie wysokie lub niskie obroty silnika zaniepokoją każdego kierowcę, który dobrze zna swoje auto. Nie jest to normalne zachowanie pojazdu i może świadczyć o problemach z układem wtryskowym. Jeśli zaobserwujemy podwyższone spalanie lub niższą, niż dotychczas moc również można przyjąć, że to wina wtrysków. Bywa, że ich awaria jest już na tak zaawansowanym poziomie, że możemy mieć problem z uruchomieniem pojazdu. Wszelkie te objawy są podstawą do tego, by udać się do mechanika, zajmującego się naprawą układów wtryskowych. Serwis pompy Massey Ferguson raczej nie będzie stanowić problemu dla doświadczonego fachowca. Takie firmy, jak Perkins, John Deere czy ta wspomniana wyżej to trójka uznanych czołowych producentów pomp wtryskowych, więc znajomość ich konstrukcji nie powinna być tajemnicą dla żadnego serwisanta. Jakie konkretne elementy wtryskowe mogą się popsuć?

warsztat mechanicznyTrzpienie zaworków ulegają zmatowieniu przez słabe smarowanie, blokują się lub zacierają. Wynika to z tego, że sklejają się z powodu taniego paliwa złej jakości. Powyższe usterki prowadzą do nieszczelności i przelewania wtryskiwaczy. W efekcie silnik będzie pracował nierówno na niewłaściwych obrotach. Awarii ulec mogą również uszczelniacze. Są to okrągłe podkładki, które dociskają wtryskiwacz do gniazda głowicy. Jeśli są zużyte, spaliny zaczną wydostawać się z komory wtryskowej, tworząc zgorzel. Wówczas będzie niezwykle trudno wyjąć uszkodzony wtryskiwacz. Być może będzie trzeba rozmontować całą głowicę silnika, co z kolei oznaczać będzie większe koszty. Dlatego uszczelniaczami trzeba zająć się odpowiednio wcześniej, zanim ich awaria stanie się bardziej zaawansowana. Innym elementem wtryskowym podatnym na uszkodzenia są otworki rozpylacza, które mogą się zapchać przez zanieczyszczenia pochodzące ze słabej jakości paliwa. Zapchany otwór rozpylacza może wręcz unieruchomić samochód i to w zupełnie niespodziewanym momencie. Iglica, znajdująca się wewnątrz końcówki wtryskiwacza, może ulec zatarciu. Tankowane przez nas paliwo obmywa i smaruje ją. Najtańsze gorszej jakości powoduje więc zanieczyszczenia w iglicy. Ten uszkodzony element może sprawić, że do oleju silnikowego zacznie przedostawać się paliwo, a filtry cząstek stałych zaczną się psuć. Każdy pojedynczy element wtryskowy ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego układu.

Jeśli więc zauważymy któryś z objawów opisanych na początku, niezwłocznie umówmy się z mechanikiem na konsultacje. Nawet jeśli nie okażą się one spowodowane uszkodzonymi wtryskiwaczami, są na tyle poważne, że należy się nimi jak najszybciej zająć.