Przygotowanie na wypadek złapania gumy

Klasyczne rozwiązanie, coraz rzadziej wykorzystywane, to zwykłe koło zapasowe. Zajmuje przestrzeń, jest ciężkie, nieporęczne, a jego miejsce we wnęce przeznaczane jest na butle gazowe. Sami producenci samochodów, w ramach oszczędności, proponują zestawy naprawcze lub lżejsze i nieco mniejsze opony. W czym można wybierać?

  1. Dojazdówka. Mała, wąska lżejsza od pełnowymiarowego rozwiązania i znacznie tańsza w produkcji. Sprawdzi się tylko na krótkich trasach, konieczna będzie jak najszybsza jej wymiana. Do tego wymaga ograniczenia prędkości do 80 km/h i wyraźnie pogarsza parametry samochodu i sposób jego prowadzenia.
  2. Pełnowymiarowe koło zapasowe. Duże, ciężkie, do tego nie zawsze w dobrym stanie, jeśli było przewożone przez kilka lat – brak powietrza czy sparciała guma nie będą niczym niezwykłym. Istotną kwestią jest jej ciśnienie i rodzaj bieżnika, ponieważ nawet jeśli zgadza się jego wzór, to stopień zużycia będzie odmienny od tego na pozostałych oponach.
  3. Opona zwinięta na feldze. Opona jest nienapompowana, po jej założeniu trzeba skorzystać z kompresora. Opona ma inne parametry od zwykłej, w jej przypadku obowiązują takie ograniczenia jak w przypadku dojazdówki.
  4. Kompresor i uszczelniacz. Zajmują bardzo mało miejsca. Zestaw składa się z kompensatora podłączanego do gniazda zapalniczki i specjalnej masy uszczelniającej. Jest to rozwiązanie tylko na drobne uszkodzenia, a oponę i tak lepiej jak najszybciej wymienić.
  5. Pianka w spreju. Działa podobnie jak poprzedni zestaw, jednak w tym przypadku ciśnienie zapewnia gaz w spreju.
  6. Łatka w spreju. Wtryskuje się ją do środka opony, po czym należy powoli przejechać kilka kilometrów, aby równomiernie rozprowadzić preparat we wnętrzu opony. Po zetknięciu z powietrzem uszczelnia dziurę w oponie.

Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Koła zajmują dużo miejsca i są ciężkie, nie zawsze też dobrze pasują do samochodu, a z drugiej strony zestawy naprawcze są skuteczne wyłącznie w przypadku drobnych uszkodzeń. Nie pozwolą na naprawę zniszczenia w samej konstrukcji opony.

Kompresor

Wymiana koła