Opony – rzeźba bieżnika

Ze względu na budowę i właściwości opony dzieli się na trzy typy:

1. opony symetryczne
– najmniej zaawansowane technicznie i najłatwiejsze do zaprojektowania
– obie strony bieżnika stanowią swoje lustrzane odbicie
– tania, cicha, łatwa w montażu i rotacji
– sprawdza się w jeździe miejskiej
– obniża spalanie paliwa, ma duży przebieg
– stosowana w małych samochodach kompaktowych i miejskich, oraz w dostawczych
– słabo odprowadza wodę
– gorzej prowadzi na zakrętach

2. opony asymetryczne
– każda strona opony jest inna i ma inne funkcje: zewnętrzna zbudowana z większych klocków – zapewnia dobrą przyczepność, a wewnętrzna dobre odprowadzanie wody
– równomierne zużycie bieżnika
– utrudniony montaż i rotacja
– są głośne, wpływają na zwiększenie zużycia paliwa
– dobre do samochodów z wysoką mocą silnika, a także miejskich, kompaktowych i limuzyn

3. opony kierunkowe
– rzeźba bieżnika w kształcie jodełki, litery V, U
– dobre odprowadzanie wody i przyczepność
– dobre prowadzenie na zakrętach bez względu na wilgotność nawierzchni
– wysoka cena
– większe zużycie paliwa
– szybsze zużycie bieżnika
– montowana zgodnie z kierunkiem toczenia
– wyższy poziom głośności

Oczywiście, wybierając opony, należy pamiętać, że różnią się między sobą jakością, materiałami, konstrukcją i wykonaniem, dlatego np. wysokiej jakości opona asymetryczna może lepiej odprowadzać wodę niż średniej klasy opona kierunkowa.