Kiedy nie można naprawiać opony?

Uszkodzenia opon mają różne przyczyny, związane zarówno z nierównymi, dziurawymi drogami, luzami w zawieszeniu, jego złą geometrią, brakiem właściwej amortyzacji, jak i stylem jazdy kierowcy – to zaledwie garść powodów. Czasem do drastycznego pogorszenia stanu opony wystarczy jedno ostre hamowanie.

Niektóre drobne otarcia nie przeszkadzają w dalszej jeździe, z niewielkimi poradzi sobie wulkanizator, ale są również takie, które kwalifikują oponę do wymiany, ponieważ jej naprawa nie jest już możliwa i taka opona nie może zostać ponownie dopuszczona do ruchu. Samodzielnie oponę możemy naprawiać w trasie, ale należy pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe, a uszkodzenie musi obejrzeć specjalista i to on zadecyduje, czy oponę można naprawić.

Nie można naprawiać opon w następujących przypadkach:

  • – przekroczono już limit napraw – dla opon osobowych wynosi on 3, dla ciężarowych 4
  • – opona została uszkodzona chemicznie – chemikalia powodują degradację gumy i wykluczają oponę z dalszego użytkowania
  • – uszkodzenie jest zbyt duże lub kilka mniejszych jest położonych blisko siebie
  • – drutówka jest widoczna lub została odkształcona
  • – bieżnik się odkleja, warstwy opasania są rozwarstwione
  • – na oponie brakuje oznaczeń – opona bez nich, a w szczególności bez indeksu prędkości, nie może zostać dopuszczona do użytkowania na drogach
  • – opona nosi ślady nieprawidłowych napraw, to znaczy naprawiono ją źle lub wykorzystano do tego technologie nie przewidziane dla tego typu opony
  • – na boku opony pojawiła się pręga świadcząca o wystawaniu luźnych nitek kordu lub jest on odsłonięty
  • – gdy kord jest zdeformowany i pogięty
  • – w przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia stopki

 

wymiana uszkodzonej opony