Jak wymienić koło w samochodzie?

Choć zestawy naprawcze zajmują znacznie mniej miejsca niż koła zapasowe i są wygodne w użyciu, to posiadają dwie zasadnicze wady: nadają się tylko do drobnych uszkodzeń, a opony często nie da się już później naprawić z powodu trudnej do usunięcia pianki naprawczej.

Po zorientowaniu się, że złapało się gumę, należy znaleźć w pobliżu bezpieczne miejsce z twardym, płaskim podłożem, w którym będzie można wymienić koło. Opony run flat pozwalają na przejechanie nawet 80 km po przebiciu, ta ich właściwość z pewnością pozwoli na dojechanie gdzieś dalej niż szerszy kawałek pobocza, ale nawet na zwykłych można przejechać jeszcze kawałek drogi.

Po zatrzymaniu samochodu należy włączyć światła awaryjne i w odpowiedniej odległości rozstawić trójkąt ostrzegawczy: na terenie zabudowanym tuż za pojazdem lub na nim, poza tym terenem w odległości 30-50 m, a na drodze ekspresowej – 100 m. Auto powinno zostać maksymalnie odciążone, dlatego pasażerowie powinni z niego wysiąść, zabierając również bagaże.

Należy zaciągnąć hamulec ręczny i włączyć bieg pierwszy lub wsteczny. Dodatkowo warto zabezpieczyć koła klinami.

Wymianę koła rozpoczynamy od zdjęcia kołpaka i poluzowania śrub na feldze o jeden obrót przeznaczonym do tego kluczem. Jeśli się zapiekły, trzeba włożyć w to więcej siły i pomóc sobie np. nogą lub użyć odpowiedniego preparatu (nada się do tego WD-40), ale uważając, aby ich nie uszkodzić. Pod samochód podkładamy podnośnik, upewniając się w instrukcji, gdzie powinna znajdować się jego górna końcówka.

Pojazd podnosi się powoli, sprawdzając jego stabilność. Jeśli jest stabilny, odkręca się śruby i zdejmuje koło łapiąc za jego dolną część (nigdy nie wkłada się ręki między koło a błotnik!). Następnie zakłada się koło zapasowe, a śruby dokręca się na krzyż najpierw palcami, potem lekko kluczem. Do końca dokręca się je dopiero po opuszczeniu pojazdu na ziemię. Przed ruszeniem należy sprawdzić poziom ciśnienia.

Pamiętaj, że nowa opona, nawet jeśli zakładasz pełnowymiarowe koło zapasowe, będzie zachowywać się na drodze inaczej niż pozostałe. Powodem tego będzie inne ciśnienie, inne zużycie bieżnika lub w ogóle inny jego wzór. W każdym przypadku po zmianie koła należy jechać ostrożnie i wymienić je ponownie na właściwe, gdy tylko będzie to możliwe.

zmiana koła

zmiana koła

zmiana koła